PRODREW - PRODUCENT SAUN

ABC korzystania z sauny

ABC korzystania z sauny

Prawdziwa fińska sauna jest niezrównanym doświadczeniem i koniecznością dla wszystkich. W równym stopniu oczyszcza duszę i ciało. Wykonano wiele badań potwierdzających  skutki zdrowotne sauny. Ciepło otwiera pory skóry i oczyszcza ciało. Po wysiłku fizycznym, na przykład joggingu lub treningu, kąpiel w saunie jest bardzo korzystna.

Pocenie się usuwa odpady, wyrównuje temperaturę i chłodzi, utrzymując skórę czystą i piękną. Para wytwarzana poprzez oblewanie gorących kamieni wodą, korzystnie jonizuje powietrze, co zgodnie z fińską tradycja ludową zapobiega zmęczeniu, nerwowości i niepokojowi. Sauna jest relaksująca i oczyszczająca. Łatwiej jest oddychać w saunie, która zmiękcza skórę i usuwa bóle mięśni i stawów. Nawet wysokie ciśnienie krwi zostaje tymczasowo obniżone. Sauna jest formą pielęgnacji urody.
Wszystkie fińskie kobiety dobrze wiedzą, że częste kąpiele w saunie utrzymują skórę zdrową, młodą i elastyczną. Sauna stanowi sekret urody Finek. Nigdy nie pozostaje się długo w saunie fińskiej. Zamiast tego, każda wizyta w pomieszczeniu sauny trwa tylko 10-15 minut - wystarczająco długo, by skóra prawidłowo się spociła i otworzyła pory. Następnie nadchodzi chwila ochłodzenia. Procedura jest powtarzana tak długo, jak przynosi dobre samopoczucie - nigdy dłużej. Jeżeli sauna wyposażona jest w nawilżacz, który powoduje że temperatura jest łagodniejsza, można pozostać w niej dłużej nawet 20-30 minut. Relaksująca kąpiel w saunie pomoże także w dobrym śnie nocą.

Przebieg kąpieli

Kąpiel w saunie polega na przebywaniu nago na przemian w wysokiej i niskiej temperaturze. Podstawą kąpieli jest duża kontrastowość bodźca termicznego. Warunki fizyczne w saunie decydują o intensywności zmian fizjologicznych zachodzących w ustroju; im wyższa jest temperatura w saunie, tym pobyt w niej powinien być krótszy, a ochładzanie - dłuższe.

Przygotowanie do kąpieli

Zdrowy człowiek może korzystać z sauny bez względu na porę roku, dnia czy pogodę. Jedynie dzieci poniżej 6-ciu lat i osoby powyżej 50-go roku życia powinny koniecznie poddać się badaniu lekarskiemu. Powinno się korzystać z nagrzanej sauny w optymalnej dla siebie temperaturze. Wcześniejsze wchodzenie do nie nagrzanej sauny mija się z celem. Do kąpieli nie należy przystępować na czczo lub po obfitym posiłku. Przed kąpielą nie powinno się dużo pić, bezwzględnie należy wykluczyć napoje alkoholowe. Można wypić szklankę herbaty lub soku owocowego, aby zwiększyć pocenie. Z sauny powinno korzystać się po pracy, ale nie bezpośrednio po maksymalnym psychicznym czy fizycznym wysiłku. Ludziom zdrowym, biorącym kąpiel w celach profilaktycznych, zaleca się korzystanie z sauny do trzech razy w tygodniu. W razie potrzeby liczbę kąpieli można w ciągu tygodnia zwiększyć.

Przygotowanie do kąpieli

Pierwsza faza kąpieli

Właściwa kąpiel - Pierwsza faza kąpieli

W gorącej saunie należy usiąść lub położyć się na najniższej ławce tak, aby wszystkie części ciała znajdowały się mniej więcej na tym samym poziomie. Oczekując na rozpoczęcie pocenia, kąpiący się powinien przyjąć tak pozycję ciała która zapewni mu absolutny komfort fizyczny i psychiczny. W ciszy i spokoju, w atmosferze pełnego odprężenia zaczynają się pojawiać pierwsze kropelki potu na całej skórze. Przyspieszenie tego procesu można osiągnąć przez natarcie twarzy, kończyn i tułowia wodą. Zwykle oddycha się równocześnie nosem i ustami. Twarz można ukryć w obu dłoniach, chroniąc ja przed działaniem zbyt gorącego powietrza. Kiedy dochodzimy do wniosku, że jesteśmy już dostatecznie spoceni i przegrzani, zaczynamy wykonywać masaż ciała, nacieramy się po prostu dłońmi obu rąk. Po kilku minutach pobytu w saunie, polewa się rozgrzane kamienie małą ilością wody.

Właściwa kąpiel Druga faza kąpieli

W gorącej saunie należy usiąść lub położyć się na najniższej ławce tak, aby wszystkie części ciała znajdowały się mniej więcej na tym samym poziomie. Oczekując na rozpoczęcie pocenia, kąpiący się powinien przyjąć tak pozycję ciała która zapewni mu absolutny komfort fizyczny i psychiczny. W ciszy i spokoju, w atmosferze pełnego odprężenia zaczynają się pojawiać pierwsze kropelki potu na całej skórze. Przyspieszenie tego procesu można osiągnąć przez natarcie twarzy, kończyn i tułowia wodą. Zwykle oddycha się równocześnie nosem i ustami. Twarz można ukryć w obu dłoniach, chroniąc ja przed działaniem zbyt gorącego powietrza. Kiedy dochodzimy do wniosku, że jesteśmy już dostatecznie spoceni i przegrzani, zaczynamy wykonywać masaż ciała, nacieramy się po prostu dłońmi obu rąk. Po kilku minutach pobytu w saunie, polewa się rozgrzane kamienie małą ilością wody.

W tym momencie czuje się uderzenie gorącej fali powietrza. Wylanie wody na kamienie Finowie nazywają "duszą sauny" (fin. Loyl) i uważają ten moment za najważniejszy w czasie całego przebiegu kąpieli. W momencie maksymalnego przegrzania, któremu towarzyszy uczucie "już dłużej nie wytrzymam", należy saunę opuścić. Uczucie ucisku na klatkę piersiową, bicie serca, zawroty głowy i osłabienie lub inne objawy tego typu są wynikiem niepotrzebnego przedłużania pobytu w saunie.

Druga faza kąpieli

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.
Czym są ciasteczka?
Ciasteczka to niewielkie informacje tekstowe przechowywane w komputerze użytkownika. Wysyłane są poprzez serwer WWW, np. po odwiedzeniu jakiejś strony. Najczęściej są wykorzystywane w celu ułatwienia i zautomatyzowania obsługi witryny. Zawartość plików cookies nie pozwala na identyfikację użytkownika. Pliki cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na dysku twardym oraz unikalny numer.

Zastosowanie ciasteczek
Pliki cookies wykorzystywane są do zapisywania drobnych danych użytkownika, co pozwala na automatyczne logowanie, zapamiętanie zawartości koszyka w sklepie internetowym czy też preferencji wyglądu, układu oraz języka witryny. Czasem są elementem liczników odwiedzin, sond oraz anonimowych statystyk, po to, by sprawdzić czy użytkownik z danego komputera został już zliczony przez licznik lub zagłosował w ankiecie.

Blokowanie cookies
Aby zablokować pliki cookies lub uniemożliwić tylko niektóre funkcje, należy zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Google Chrome
Należy kliknąć na menu (w prawym górnym rogu), zakładka Ustawienia » Pokaż ustawienia zaawansowane. W sekcji Prywatność trzeba kliknąć w przycisk Ustawienia treści.

Mozilla Firefox
Poprzez menu przeglądarki, należy wybrać kolejno: Narzędzia » Opcje » Prywatność. Następnie wystarczy uaktywnić pole Program Firefox: będzie używał ustawień użytkownika.

Internet Explorer
Narzędzia » Opcje Internetowe » Prywatność. Suwakiem ustawiamy poziom prywatności.

Opera
Z menu przeglądarki: Ustawienia » Prywatność i bezpieczeństwo » sekcja Ciasteczka.
Polityka prywatności
Copyright © 2017 PRODREW